مقایسه چوب پلاست و ترمووود برای کف پوش روف گاردن

 

چوب پلاستیک و ترموود دو نمونه از متریال های پرکاربرد مورد استفاده در کفپوش تراس گاردن و یا روف گاردن است که در این مقاله سعی کردیم با بررسی ویژگی های هر یک از آن ها به شما در انتخاب کف سازی بام و یا تراس سبز کمک کنیم.

کدام کفپوش برای تراس گاردن و یا روف گاردن مناسب تر است؟

کفپوش چوب پلاستیک برای دیزاین تراس و یا بام

چوب پلاستیک یا کامپوزیت چوب پلاستیک که آن را پلاستووود یا چوب پلاست نیز می نامند، یک ماده ترکیبی یا کامپوزیتی است که ترکیبی از چوب طبیعی ، فیبرها یا الیاف های پلاستیکی و پلیمری است.چوب پلاست برخلاف چوب طبیعی محصولی مصنوعی است که از ترکیب چوب و پلیمرهای پلاستیکی، مواد افزودنی مانند رنگدانه، تثبیت کننده و …ساخته شده است. کفپوش های چوب پلاست در اکثر مواقع با ظاهری کاملاً چوبی تولید می شوند، و در دکوراسیون روف گاردن و تراس گاردن و محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرد .ولی این امکان وجود دارد که این پروفیل ها را به صورت رنگی و با طرح های مختلف نیز تولید نمود. به صورت کلی می توان کفپوش چوب پلاستیکی را ترکیبی از زیبایی چوب و دوام پلیمرهای مصنوعی دانست که امروزه شرکت های گوناگون برای پروژه های معماری سبز خود از آن بهره می گیرند.

کفپوش ترمووود برای دیزاین تراس و یا بام

ترمووود کفپوشی بسیار زیباست که سابقه ای بسیار طولانی به عنوان کفپوش دارد. زیبایی چوب عامل علاقه مندی بسیاری از طراحان معماری سبز به این متریال است. اما چوب به عنوان یک م حصول طبیعی، همیشه با خطر پوسیدگی مواجه است. البته امروزه با استفاده از فرآیندهای کاملا کنترل شده، چوب را فرآوری کرده و خطرات ناشی از پوسیدگی و حمله قارچها و موریانه و … را به عنوان یکی از مهم ترین نقاط ضعف چوب برطرف می نمایند. فرآوری چوب به دو روش بسیار مرسوم و عمده صورت می گیرد که یکی از آنها ترمو نمودن چوب و تبدیل چوب به ترموود است و دیگری نیز اشباع کردن چوبهاست.از طرفی چوبها با توجه به نوع در خت و گونه گیاهی به دو دسته بسیار مهم تقسیم می شوند. چوب نرم و چوب سخت. از میان این دو دسته، چوبهای سخت گزینه ای بهتر و مورد اطمینان جهت استفاده در کفپوشهای تراس گاردن و روف گاردن هستند به دلیل اینکه با فضای باز ارتباط مستقیم دارند و در معرض باد نور مستقیم خورشید و یا باران هستد. از میان چوبهای سخت می توان به چوب بلوط به عنوان یکی از بهترین چوبها برای استفاده در کفپوش های تراس گاردن و روف گاردن  اشاره نمود.

اما سوال اساسی این است که کدام کفپوش برای تراس سبز و یا بام سبز ما  بهتر است؟ برای پاسخ به این پرسش و مقایسه ترمووود و چوب پلاست، 7 پارامتر مهم را مورد بررسی قرار خواهیم داد:


گیاهان مناسب روف گاردن

1- پایداری ابعادی ( عدم تغییر اندازه )

اولین نکته در مقایسه ترمووود و چوب پلاست، بررسی پایداری و ثبات ابعادی آنهاست. ترمووود و چوب پلاست، به عنوان یک کفپوش، در صورتیکه نکات اجرایی را رعایت نمایند و به ریزه کاری ها دقت کنید، هر دو ثبات و پایداری ابعادی مناسبی را به شما ارائه خواهند نمود.

2- شرایط نگهداری و مراقبت

نکته مهم دیگر در مقایسه ترمووود و چوب پلاست، بررسی شرایط نگهداری و مراقبت از آنها به عنوان کفپوشهایی که در فضاهای باز نصب می شوند، می باشد. چوب پلاست به عنوان یک کفپوش نصب شده در فضای باز و محیط بیرون، نگهداری بسیار آسان و بی دردسری را به شما عرضه می کند. این کفپوش نیازی به روغن های دوره ای، واکس یا پولیش ندارد و برای تمیز کردن آن نیز شما به راحتی می توانید با یک جارو و یایا شستشوی ساده با آب ، کفپوش را تمیز کنید.اما کفپوشهای ترمووود نیاز به مراقبت و توجه بیشتری در دوره بهره برداری دارند. کفپوشهای ترمووود را، در دوره های زمانی مشخص ه توسط تامین کننده با توجه به نوع چوب تعیین شده است، حتما باید با روغنهای مخصوص، واکسها و یا پولیشهای توصیه شده پوشش داد و از آنها مراقبت نمود. علاوه بر اینها، باید هر از گاهی برای اطلاع از شرایط چوب ها و خطرات ناشی از پوسیدگی یا حمله موریانه ها و … آنها را مورد بررسی قرار داد. یادتان نرود چوب محصولی طبیعی است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

3-مقاومت نسبت به آب و هوا و اشعه UV

مقاومت نسبت به شرایط جوی و اشعه UV یکی از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب کفپوش مناسب برای فضاهای باز اعم از تراس گاردن، روف گاردن،حیاط،پاسیو،بالکن و … می باشد. کفپوشهای چوبی در این مورد، ویژگی ها و رفتار به نسبت بهتری را ارائه می کنند، مخصوصاً اگر چوبها فرآوری شده باشند ( ترمووود یا چوب اشباع ) و یا به خوبی توسط رنگها و روغن ها پوشش داده شده باشند. در صورت نگهداری دقیق، نگران تغییر رنگ کفپوشهای چوبی نباشید.کفپوشهای چوب پلاست نیز در شرایط محیطی گوناگون دوام و پایداری بسیار خوبی از خود نشان می دهند، اما در مورد آنها یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن هم احتمال تغییر رنگ کفپوش های چوب پلاست مخصوصاً در همان اوایل استفاده است. کفپوشهای چوب پلاست در اکثر مواقع در همان اوایل استفاده، با یک افت در رنگ ظاهری و یا رنگ پریدگی بسیار مختصر ( از بین رفتن براقیت اولیه محصول ) مواجه می شوند. شرکت باغنما با داشتن همکاران با سابقه در حوزه ی تولید محصولات چوب پلاست به شما کمک میکند تا با کیفیت ترین محصول رابا قیمتی مناسب تهیه کنید.

4- مقاومت در برابر لغزش

از نظر مقاومت نسبت به لغزندگی، هم کفپوشهای چوبی و هم کفپوشهای چوب پلاست گزینه های فراوانی را با توجه به نیاز شما ارائه خواهد نمود. در صورت انتخاب صحیح از میان محصولات متنوع این کفپوشها، نباید نگرانی خاصی در خصوص این مشکل داشته باشید.

5- زیبایی ظاهری

گرچه اظهار نظر در این مورد شاید امری سلیقه ای به نظر برسد ولی نکته مهمی که در این مورد وجود دارد، رقابت میان ظاهر یک محصول طبیعی و محصولی مصنوعی است که تلاش می شود به حالت طبیعی شبیه گردد. شاید به جرات بتوان کفپوشهای چوبی را، برنده بدون رقیب در مسابقه زیبایی و مقایسه ترمووود و چوب پلاست به حساب آورد.

6- محیط زیست

محیط زیست و حفظ آن امروزه دغدغه مشترکی برای همه کشورهاست. تلاش های زیادی شده است تا تخریب منابع زیستی و مخصوصا جنگلها توسط انسان به کمترین حد ممکن برسد. یکی از مهم ترین تلاش ها نیز، تولید محصولات قابل بازیافت مانند چوب پلاست است. کفپوشهای چوب پلاست با استفاده از خرده چوبهای بازیافتی تولید می شوند و از طرفی خود نیز محصولی کاملاً قابل بازیافت هستند که این می تواند نکته ای بسیار مثبت باشد.

7- مقایسه ترمووود و چوب پلاست از نظر هزینه

هزینه عامل بسیار مهم در انتخاب یک کفپوش مناسب برای بام سبز و یا تراس سبز  است. در مقایسه ترمووود و چوب پلاست از نظر هزینه، اینگونه به نظر می رسد که کفپوش های چوب پلاست از کفپوش های ترمووود بسیار ارزانتر هستند، ولی در مقایسه با کفپوش های چوب طبیعی ، با توجه به نوع چوب، وارداتی بودن و یا ایرانی بودن آن و همچنین شرایط فنی چوب ( تراکم، ابعاد، میزان گره و … ) تفاوت قیمتها می تواند بسیار متغیر باشد، و گاهی چوب پلاست قیمتی گرانتر و یا برابر با کفپوشهای چوبی داشته باشد.


نکته آخر در مقایسه ترموود و چوب پلاست برای دیزاین تراس سبز و یا بام سبز


برای انتخاب نهایی کفپوش محوطه خود ، می توانید از هر 2 گزینه ( کفپوش چوب پلاست و کفپوش چوبی فرآوری شده مانند ترموود ) استفاده کنید. برای بام ها و تراس های کوچک در صورتیکه از نظر هزینه و بودجه، پیش بینی های لازم را انجام داده باشید کفپوشهای ترمووود گزینه ای بسیار خوب خواهند بود، که در بسیاری از ویلاها و ساختمانهای مسکونی در ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد مطلوب را ارائه نموده اند.

به صفحه ی اینستاگرام ما رجوع کنید.

baghnama.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

تماس با ما

bagh nama

آدرس: تهران-پاسداران-بلوار پناهی نیا-پلاک 144/2-طبقه 4-واحد 23

شماره تماس: 8557 673 0939