roof garden

روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن

به صورت کلی داشتن یک فضای سبز اختصاصی حس خاصی را در شخص ایجاد می‌کند و در کنار لذت ساده ای که با رشد گل و گیاهان خود به دست می‌آورد ، نگهداری از یک فضای سبز می تواند سلامتی افراد را بهبود بخشیده و حس نشاط ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است که برای داشتن روف گاردن نیاز نیست که فضای خیلی وسیعی داشت و اگر شما جزو افرادی هستید که فکر می‌کنید فضای ایجاد یک باغ باورنکردنی را ندارند ، وقت آن است که جستجو کنید!


در عین تمام مزایایی که اجرای روف گاردن بر روی پشت بام می تواند داشته باشد، در صورت عدم اجرای صحیح و علمی ممکن است بسیار مخرب و آسیب‌زا باشد به همین منظور لازم است که افرادی خبره و کاربلد زیرسازی و بسترسازی لازم را به طور کامل، دقیق و بدون اهمال انجام دهند.


برای اینکه مشتری در جریان نصب و زیرسازی صحیح روف گاردن قرار بگیرد شرکت ون وود در راستای شفافیت بخشی، تلاش نموده است که نحوه انجام کار را با مشتری در میان بگذارد تا خود مشتری علاوه بر مهندسین شرکت به طور مستقیم در جریان امور قرار بگیرد.

نحوه اجرا و راه اندازی روف گاردن

roof garden

بسترسازی
1- تحمل وزن ساختمان
اگر قبل از نصب یک روف گاردن لازم باشد تنها یک جمله را در خاطر داشته باشید آن جمله این است: “خاک سنگین است و خاک مرطوب سنگین‌تر!”
بنابراین لازم است حتما قبل از نصب و راه‌اندازی میزان تحمل وزن ساختمان اندازه‌گیری شود و طبق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان برای بام‌های تخت و با شیب کم حداکثر بار زنده برابر با 150 دکا نیوتن (حدود 150 کیلوگرم بر مترمربع) باشد.

2- فاکتورهای محیطی
بنا به اینکه در روف گاردن در یک ارتفاع، فضا و شرایط خاصی تصمیم به راه اندازی فضای سبز داریم برای همین باید دو مولفه نور خورشید و میزان باد را حتما در نظر داشته باشیم. شرکت ون وود با تیم طراح و تیم گل و گیاه این موارد را در هر پروژه رعایت می‌کنند و در طراحی خود تمام تلاششان را می‌کنند که این دو مورد را در نظر بگیرند.
نور خورشید
بدیهی است که نور خورشید عامل مهمی برای رشد گیاهان خواهد بود، بنابراین باید نحوه مناسب قرارگرفتن گیاهان در معرض آفتاب روزانه، فصلی و تغییر سایه سنجیده شود و طبق این داده‌ها گیاهان مناسب آن مکان انتخاب گردد.
قرار گرفتن در معرض آفتاب، گیاهان و گل‌ها را رشد می دهد و به طور معمول ، پشت بام ها به صورت مستقیم نور زیادی را از خورشید دریافت می‌کنند ، اگر پشت‌بام ساختمانی در معرض نور آفتاب کافی باشد دست طراح در انتخاب گل و گیاه باز است زیرا اکثر گیاهان در آفتاب کامل رشد می کنند (حداقل شش ساعت نور مستقیم و بدون مانع از خورشید). با این حال، اگر در مجاورت پشت بام مورد نظر ساختمان بزرگ قرار داشته باشد که نور خورشید را مسدود می‌کند ، بهتر است گیاهان و سبزیجات با تحمل سایه بیشتر را انتخاب نمود.
میزان و جهت تابش نور خورشید در نحوه قرارگیری آلاچیق، سایه‌بان‌ها، میز و صندلی ها و بسیاری از المان‌های دیگر اهمیت دارد و باید دقت لازم در جایگیری این موارد در نظر گرفته شود.
میزان باد
علت اهمیت میزان باد این می‌باشد که در صورت وزش باد با سرعت بالا در محیطی که روف گاردن ایجاد شده است باعث می‌شود که گیاهان، آلاچیق‌ها، سایه بان‌ها و تمامی موارد دیگر در معرض سقوط و خرابی قرار گیرد به همین منظور لازم است که دقت کافی به استحکام این موارد در برابر میزان و جهت وزش باد انجام گیرد.

زهکشی و ضدآب نمودن پشت بام
بعد از مرحله طراحی و نقشه برداری از پشت بام نوبت به مرحله حساسی از فرایند روف گاردن می‌رسد که معمولا به علت جلوی‌چشم نبودن آن، کمتر مورد دقت و حساسیت قرار می‌گیرد. این مرحله خود مشمول چندین مرحله اساسی است که عبارتند از:

بام باغ

عایق رطوبتی
در ابتدا قبل از اجرای کف سازی، یک لایه عایق رطوبتی بر روی بام ساختمان نصب می‌شود تا از نفوذ آب و رطوبت به سقف جلوگیری کند.
لایه اول: لایه ژئوممبران یا ضدریشه
این لایه از جنس پلاستیک بوده و نفوذپذیری بسیار پایینی دارد که برای محافظت از عایق حرارتی و جلوگیری از نفوذ ریشه گیاهان به سقف بعد از عایق رطوبتی بر روی پشت بام ایجاد می‌شود.
بعد از این لایه معمولا از یک لایه محافظ ورق ژئوممبران که به آن ژئوتکستایل نیز گفته می‌شود استفاده می‌گردد.


لایه دوم: لایه ژئودرین یا زهکشی
این لایه که ظاهری شبیه به شانه‌های تخم‌مرغ دارد؛ باعث می‌شود که جریان آب به آبراه پشت‌بام هدایت شده و همینطور منافذی که در زیر آنها قرار دارد موجب هوادهی به گیاه می‌شود که این امر طول عمر گیاهان را به نسبت افزایش می‌دهد.


لایه سوم: لایه فیلتراسیون
آخرین لایه‌ای است که قبل از خاک ریزی انجام می‌شود و وظیفه آن این است که از شسته شدن، عبور و نفوذ شن و ذرات خاک به درون زهکشی و مسدود شدن لایه‌های درناژ جلوگیری می‌کند.


لایه چهارم: خاک‌ریزی
بعد از اینکه لایه‌های بالا به طور کامل انجام گرفت باید از خاک مناسب که هم سبک بوده و هم مناسب گیاهانی باشد که قصد کاشت آنها را داریم استفاده کنیم. لازم است دقت شود که عوض کردن خاک روف گاردن بسیار سخت‌تر از عوض کردن خاک یک باغچه معمولی است به همین منظور باید نهایت دقت را نمود که خاک استفاده شده بتواند برای رشد گیاهان مدنظر مناسب باشد و کیفیت خود را در مدت زمان بیشتری حفظ نماید .

roof garden

دیدگاهتان را بنویسید

شما برای ارسال نظر باید وارد اکانت خود شوید

تماس با ما

bagh nama

آدرس: تهران-پاسداران-بلوار پناهی نیا-پلاک 144/2-طبقه 4-واحد 23

شماره تماس: 8557 673 0939